MaRJoNa | Дата: Yakshanba, 17.02.2013, 14:21 | Сообщение # 1 |
Рядовой
Группа: Sayt Moderatori (SM)
Сообщений: 314
Статус: Saytda emas
| FAJR SURASI Bu sura ham Makka suralaridan bo‘lib, o‘ttiz oyatdan iboratdir. Bu surada so‘z avval uzoq o‘tmishda o‘tgan va Alloh taoloning payg‘ambarlarini yolg‘onchi qilganlari sababli halokatga duchor bo‘lgan ba’zi bir qavmlar haqida, so‘ngra Tangri taolo bandalarini boylik bilan ham, kambag‘al-faqirlik bilan ham imtihon qilishi xususida va sura nihoyasida esa Qiyomat kuni ro‘y beradigan dahshatli hodisalar va dunyodagi hayotini iymonu e’tiqodda ustivor bo‘lib o‘tkazgan jonlar u Kunda jannat ne’matlariga erishishlari to‘g‘risida boradi. Sura o‘zining ilk oyati bilan «Va-l-Fajr — Tongga qasam», deb nomlangandir.Mehribon va rahmli Alloh nomi bilan (boshlayman).1. Tongga qasam.1. (Zul-hijja oyidagi avvalgi) o‘n kechaga qasam.3. Juft va toq (rakaatli namozlar)ga qasam.4. O’tib borayotgan kechaga qasamki, (albatta kofirlar azobga giriftor bo‘lurlar)!5. Mana shu (qasam ichilgan narsalarda) aql egasi uchun (etarli) qasam bordir?!6-7-8. (Ey Muhammad), Parvardigoringiz (boshqa) yurtlarda o‘xshashi yaratilmagan, baland ustun(li qasr)lar egasi bo‘lgan Irom (shahridagi) Od (qabilasi)ni qanday (halokatga duchor) qilganini ko‘rmadingizmi?9. (Quro) vodiysida xarsang toshlarni kes(ib o‘zlariga uylar solib ol)gan kimsalar bo‘lmish Samud (qabilasini qanday halokatga duchor qilganini-chi)?10. Qoziqlar (ya’ni yerga qoziqdek qoqilgan baland ehromlar va qasrlar) egasi bo‘lgan Fir’avnni (qanday halokatga duchor qilganini-chi)?11-12. Ular yurtlarida hadlaridan oshib, u joylarda buzg‘unchilikni ko‘paytirib yuborgan edilar.13. Bas, Parvardigoringiz ularning ustiga turli azob-ofatni yog‘dirdi!14. Shak-shubhasiz Parvardigoringiz (barcha narsani) kuzatib turguvchidir.I z o h. Yuqoridagi oyatlarda kufru isyonlari sababli halokatga duchor bo‘lgan qavm va qabilalar zikri o‘tgach, endi baxt-saodatni mol-dunyo bilan o‘lchaydigan kofir kimsalar haqida xabar beriladi.15. Bas, endi inson — qachon Parvardigori uni imtihon qilib, aziz qilib qo‘ysa va unga ne’mat ato etsa darhol: «Parvardigorim (izzat-hurmatga loyiq bo‘lganim uchun) meni aziz qildi», der.16. Endi qachon (Parvardigori) uni imtihon qilib, rizqini tang kilib qo‘ysa, darhol: «Parvardigorim meni xor qildi», der.17. Yo‘q, (sizlar gumon qilganlaringizdek izzat-ikrom boylik bilan, xor-zor qilish — kambag‘allik bilan bo‘lmas)!I z o h . Alloh taolo birovni yaxshi ko‘rgani uchun boy qilib, yoki boshqa birovni yomon ko‘rgani uchun kambag‘al qilib qo‘ymaydi. Umuman, agar Alloh nazdida mol-dunyoning pashshaning qanoticha hurmati bo‘lganida, kofirga undan bir chaqa ham bermagan bo‘lur edi. Lekin Alloh taolo insonlarni shukr qiladilarmi-yo‘qmi sinovdan o‘tkazish uchun rizqlarini tang qilib qo‘yadi. Demak insonning boylik bilan suyunib, kambag‘allik bilan kuyinib ketishi noto‘g‘ridir. Oyatning davomida endi Makka kofirlariga xitob qilinib, ularning o‘ta ochko‘z va xisis kimsalar ekanliklari, birovning haqqidan hazar qilmasliklari va halol-haromning farqiga bormasliklari fosh qilinadi. Yo‘q, sizlar yetimni izzat-ikrom qilmassizlar!18. Miskin-bechoraga taom berishga ham bir-birlaringni targ‘ib qilmassizlar!19. Merosni esa (o‘zlaringizning ulushingizga o‘zgalarnikini ham) qo‘shib yeyish bilan yeyaverursizlar!20. Yana mol-dunyoni qattiq muhabbat bilan yaxshi ko‘rursizlar!21. Yo‘q, (bunday kirdikorlaringizdan qaytingiz)! Qachon yer (zilzilaga tushib, barcha narsa) chilparchin qilinganda,22. Parvardigoringiz(ning hukmi) va farishtalar saf-saf bo‘lib kelganda,23. (Kofirlar ko‘rishlari uchun) o‘sha Kunda jahannamni ham (yaqin) keltirib qo‘yilganda — ana o‘sha Kunda inson (bu ko‘rganlaridan) eslatma-ibrat olur! (Ammo u Kunda) bu eslatma-ibratning foydasi) qayoqdan tegsin?!24. U: «Eh, koshki edi men hayot vaqtimda (yaxshi amallar) qilib o‘tgan bo‘lsam», deb qolur!25. U Kundagi (Allohning) azobi kabi hech kim azoblay olmas!26. Va U zotning (kishan va zanjirlar bilan) bog‘lashi kabi hech kim bog‘lay olmas!27. (U Kunda hayoti dunyodan Alloh taoloning va’dasiga ishonib iymon va ezgu amallar bilan o‘tgan mo‘minlarga xitob qilinib, deyilur): «Ey xotirjam-sokin jon,28. Sen (Alloh ato etgan ne’matlardan) rozi bo‘lgan (va Alloh taolo tomonidan sening amallaringdan) rozi bo‘lingan holda Parvardigoring (huzuri)ga qayt!29. Bas, (solih) bandalarim qatoriga kirgin,30. Va Mening jannatimga kirgin!»
Ne govori nichego durnogo o kom libo, esli tochno ne znaesh etogo, a esli i znaesh, to sprosi sebya: pochemu ya eto govoryu?
|
|
| |