MaRJoNa | Дата: Shanba, 16.02.2013, 18:22 | Сообщение # 1 |
Рядовой
Группа: Sayt Moderatori (SM)
Сообщений: 314
Статус: Saytda emas
| BALAD SURASI Makkada nozil qilingan bu sura yigirma oyatdan tashkil topgandir. Sura avvalida Alloh taolo O’zining necha-necha payg‘ambarlari tug‘ilib o‘sgan va xususan so‘nggi payg‘ambari Muhammad alayhis-salomning ona maskanlari bo‘lgan ulug‘ shahar - Makkai Mukarramaga va barcha insonlarning haqlariga qasamyod qilish bilan – inson zoti bu dunyoga mehnat – mashaqqat chekish uchun kelishi haqida xabar beradi. Bu sura «Balad – Shahar» deb nomlanishining boisi shudir. So‘ngra qo‘llaridagi mol-mulklarini xo‘jako‘rsinga sovurib, maqtanib yuradigan kimsalar ogohlantirilib, faqat iymon-e’tiqod bilan Alloh taolo buyurgan joylarga beriyo sarf-xarajat qilish bilangina oxirat baxt-saodatiga erishish mumkinligi, Alloh taoloning oyatlariga kofir bo‘lgan kimsalar esa shak-shubhasiz do‘zaxi badbaxtlar ekanliklari ta’kidlanadi.Mehribon va rahmli Alloh nomi bilan (boshlayman)1-2-3. (Ey Muhammad), mana shu shaharga — holbuki siz ham mana shu shaharda yashaysiz — hamda ota va undan bo‘lgan bolalarga (ya’ni Odam alayhis-salom va uning barcha zurriyotlariga) qasamyod qilurmanki.4. Darhaqiqat, Biz insonni mehnat-mashaqqatga yaratdik.I z o h. Ya’ni, inson o‘ziga jon ato etilganidan to o‘sha jon badanini tark qilib chiqib ketgunicha mehnat-mashaqqatda hayot kechiradi. Bu borada musulmon ham, kofir ham bir-biriga o‘xshagan mehnat-mashaqqatlarni boshdan o‘tkazadilar. Lekin musulmon kishi Yaratuvchi buyurgan ish-amallarda jon kuydiradi, o‘zining kuch-g‘ayratini imkon qadar savobli ishlarga sarflaydi va kerak bo‘lsa Haq yo‘lida jonini qurbon qilib, oxiratdagi mangu rohat-farog‘atga erishadi. Ammo kofir, e’tiqodsiz kimsalar esa arzon hoyuhavaslar va o‘zlariga ham, o‘zgalarga ham befoyda-bevafo bo‘lgan pufak orzu-xayollarga yetish yo‘lida jonlarini jabborga berib, oqibatda bu dunyodagi mehnat-mashaqqatlaridan tashqari u dunyodagi do‘zax azobi-mashaqqatiga ham giriftor bo‘ladilar. Quyidagi oyatlarda ana shunday topgan mol-dunyosi ba kuch-quvvati bilan mag‘rurlanib, Payg‘ambar alayhis-salomga va boshqa mo‘minlarga dilozorlik qilib yuradigan bir kimsa haqida hikoya qilinadi.5. U o‘ziga hech kimning kuchi yetmaydi, deb o‘ylarmi?!6. U (maqtanib): «Juda ko‘p mol-dunyoni (sarflab) yo‘q qildim», der.7. U o‘zini (riyokorlik bilan mol-dunyo sovurayotgan paytida) hech kim ko‘rmagan, deb o‘ylarmi?! (Yo‘q, Alloh taolo har vaqt, har narsani ko‘rib-bilib turur!)8-9. Axir Biz unga ikki ko‘z, til va ikki lab (ato) qilmadikmi?!10. Va Biz uni ikki balandlikka yo‘llab qo‘ydik-ku!I z o h. Ya’ni, Alloh taolo insonni yaratib, yaxshilik yo‘liga yurishga ham, yomonlik yo‘liga yurishga ham ixtiyor berib qo‘ydi. Bu ikki yo‘l ham balandlikdir. Demak ikkisiga chiqish uchun ham ter to‘kish, mashaqqat chekish lozim bo‘ladi. Lekin yaxshilik balandligiga chiqish uchun sa’y-harakat qilib dovondan o‘tgan kishi jannat ne’matlariga yetsa, yomonlik balandligiga chiqqan kimsa uning ortidagi do‘zax jarligiga qulaydi.11. Bas, u (maqtanchoq kimsa yaxshilik) dovonini oshib o‘tmadi!12. (Ey Muhammad), dovon (oshishi) nima ekanini siz qaerdan bilar edingiz?13. (U bir qul) bo‘ynini (qullikdan) ozod qilmoq,14-15-16. Yoki ocharchilik kunida biron qardosh yetimga yo muhtoj bechoramiskinga taom bermoqdir.17. So‘ngra u (maqtanchoq kimsa) iymon keltirgan va bir-birlariga (toatibodatini ado etishdagi mashaqqatlarga) sabr-qanoat qilishni tavsiya etgan, bir-birlariga (Allohning bandalariga) mehr-muruvvat ko‘rgazishni tavsiya etgan zotlardan bo‘lmadi!18. Ana o‘sha (ya’ni yuqoridagi fazilatlarga ega bo‘lgan) zotlar o‘ng tomon egalaridir (ya’ni oxirat Kunida ishlari o‘ngdan kelguvchi saodatmand kishilardir).19. Bizning oyatlarimizga kofir bo‘lgan kimsalar esa chap tomon egalaridir!20. Ularning ustida qoplanib qolguvchi olov-do‘zax bo‘lur!
Ne govori nichego durnogo o kom libo, esli tochno ne znaesh etogo, a esli i znaesh, to sprosi sebya: pochemu ya eto govoryu?
|
|
| |